— för att världen behöver det

Vad är Shake hands?

Shake Hands är ett integrationsprojekt som initierades i slutet av 2014, som ett samarbete mellan Kopparbergs Bryggeri och Kopparbergs/Göteborg FC. Tanken var att visa fotbollens kraft som integrationsfrämjande redskap.

Sedan dess har vi:

• Under två år genomfört öppna träningar för tjejer på Valhalla IP.
  • Bjudit flyktingar på fotboll med Kopparbergs/Göteborg FC, IF Elfsborg, IFK Göteborg och det svenska damlandslaget.
  • Haft informationsträffar där klubbens spelare och tränare deltagit.
  • Vid två tillfällen genomfört Shake Hands World Cup då runt 200 unga tjejer från Linköping i norr till Halmstad i söder deltagit.
  • Haft samarbeten med flera fotbollsklubbar i utsatta områden.
  • Stöttat och samarbetat med Futbol Da Força, som bedriver ett prisbelönt och internationellt uppmärksammat arbete.
  • Vi har bedrivit kockskolor på John Scott’s Palace i samarbete med Arbetsförmedlingen i syfte att få flyktingar i arbete.
  • 2019 gick vi in i ett samarbete med Mediabyrån, en daglig verksamhet för personer med en intellektuell funktionsvariation. Tillsammans med dem har vi skapat webb-tv-serien ''Säsongen''. Och dessutom drar vi under hösten -19 också igång ett projekt som riktar sig mot unga flickor i Rwanda med en funktionsvariation. Målet och förhoppningen är att få se dem i Giothia Cup 2021.

2020 går vi in på sjätte året med Shake Hands.

Vi har inga planer på att dra ner på vårt engagemang.